18 września 2019 r. w hotelu Bristol odbyła się pierwsza powakacyjna debata klubowa. Osią tematyczną wydarzenia była dyskusja panelowa zaproszonych ekspertów dotycząca ekspansji polskich firm na zagraniczne rynki. W panelu dyskusyjnym, jako panelista wziął udział Jarosław Jankowski, dyrektor ds. rozwoju Fracht FWO Polska.
Moderatorem dyskusji był prof. SGH, dr hab. Roman Sobiecki – dziekan Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa. Do dyskusji zaproszeni zostali: Paweł Dziekoński – wiceprezes zarządu Kazar, Jarosław Jankowski – dyrektor ds. rozwoju, Fracht FWO Polska (na zdj. trzeci od lewej), Jarosław Jaworski – Prezes Zarządu, Coface w Polsce, Maciej Pyrka – Country Manager Emirates na Polskę, prof. Jerzy Witold Pietrewicz – Kierownik Zakładu Analizy Rynków, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa.
Według panelistów tej dyskusji, to Afryka i Dubaj są najbardziej perspektywicznymi kierunkami ekspansji polskich firm. Rynki te posiadają wiele punktów wejścia i są bardzo chłonne. Dla przykładu Dubaj będący pustynnym krajem kupuje dużo piasku, gdyż ich własny nie nadaje się do użytku w budownictwie. Po poznaniu lokalnych zwyczajów, specyfiki rynkowej, ograniczeń i skorzystania z usług np. wywiadowni gospodarczej pozostaje do zrobienia jedna, bardzo istotna według ekspertów rzecz. Jest nią posiadanie na miejscu swojego człowieka. Taka osoba pozna rynek osobiście oraz dołączy do jak to określili mówcy „lokalnych mafii”, czyli nawiąże kontakty z kluczowymi podmiotami gospodarczymi i biznesowymi. W skrócie pozna dogłębnie środowisko biznesowe.
To czego brakuje polskim firmom w ekspansji na rynki zagraniczne, to pomocy państwa, tj. bank eksportowy, który podążałby za polskimi firmami na rynki zagraniczne i ubezpieczał je finansowo. Takie wsparcie jest niezbędne, gdyż jak to zostało powiedziane w panelu: „za granicą konkurencja już jest i nikt tam na nas nie czeka, należy więc robić wszystko, aby ją gonić”.
Patron Honorowy: Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych
Partnerami spotkanie byli: Emirates, Fracht FWO Polska, Kazar Group, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
(źr. Executive Club)